7.12.10

Kerstsfeer, wat is dat eigenlijk, en wat zou het moeten zijn?

Lang geleden voelde ik me verplicht om als vrouw van een oudste toch minstens één keer per jaar naar een vrouwenavond te gaan, en dan ging ik dus netjes naar het vrouwenkerstfeest. Maar die ene keer ben ik zo afgeknapt dat ik zelfs daar allang niet meer naar toe ga. Ik hou niet van vrouwenavonden, met vrouwendingen (zoals stomme kerstkaarten maken *rolleyes*) en vrouwelijke spreeksters... Ik hou er gewoon niet van... Eigenlijk hou ik gewoon niet van vrouwendingen :-s

Waarom ik die laatste keer, jaren geleden dus al, afgeknapt ben? De vrouwelijke spreekster (ik vind het niet netjes om namen te noemen) vertelde dat ze het jaar daarvoor maar niet in de kerststemming raakte. Ze had het hele huis versierd, ze had van alles gebakken, pakjes gekocht, een kerstboom gezet, inkopen voor een fantastisch diner gedaan, en toch, en toch, kwam die kerststemming maar niet...

Ze zette kerstmuziek op in huis, ze schreef kerstkaarten, ze hing de ontvangen kerstkaarten allemaal met wasknijpertjes op aan een rood lint, maar de kerststemming? Die kwam maar niet...

Op kerstavond dacht ze: "Misschien als ik naar de nachtmis in de R.K.-kerk ga, zoals vroeger, misschien komt dan de kerststemming wel."  Maar nee hoor, de mis zei haar niet veel, en met een teleurgesteld gevoel stond ze na de mis op. Ze liep met gebogen hoofd naar buiten, maar toen ze buiten kwam: je raadt het nooit! Het had gesneeuwd! En ineens was die kersstemming daar! Ineens kwam het echte kerstgevoel! En helemaal blij ging ze naar huis!

Ik was naar die avond gegaan met Dolores, die ook niet van vrouwenavonden hield. We durfden elkaar niet aan te kijken, we vielen bijna van onze stoel van het ingehouden lachen!!! Komaan, kerststemming omdat het sneeuwt??? Wat is dat dan? Kerststemming? Lichtjes in de boom? Sneeuw op straat? Lekker eten? Kerstkaarten? Hoeveel heb jij er al? Zo weinig pas? Wij al zoveel!


Wat is voor jou kerststemming? Dit?


Of dit?
Johannes 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

1 opmerking:

ReinieReinie zei

Vier jaar geleden geschreven :)