20.5.13

Misschien moeten we eens wat beter op onze taal letten!!!!

Bijvoorbeeld het woordje huidskleur....

Gisteren vroeg Sjoerd (zes jaar): "Oma, waarom gaat Nikitia met Sien mee?"
Ik zei: "Omdat het zusjes zijn."
Sjoerd: "Hoe kan dat nou? Nikitia is bruin en Sien is huidskleur!"

Ik vertelde hem dat dat niet klopte, dat dat woordje echt fout was, hoewel het wel een normaal Nederlands woord is dus. Ik vertelde hem dat Nikitia een bruine huidskleur heeft en Sien een witte huidskleur.

Maar zeg nou zelf, als je ondergoed in huidskleur zoekt, is dat dan bruin? Nee! Geel? Nee! Zwart? Nee! Dan is het zo'n vieze beigeachtige vale onbestemde kleur, zoals de huid van de gemiddelde witte mens...

We generaliseren, gaan er vanuit dat dat de 'normale' huidskleur is.... Of vinden jullie van niet!
En zeg nou zelf, welke pop is het mooiste? Die met huidskleur, of die met huidskleur?????

Ik vind die met huidskleur het mooiste....

Oh ja, voor alle duidelijkheid, Nikitia is geadopteerd :)

1 opmerking:

Tineke Plooij zei

Ondergoed in huidskleur, inderdaad, je hebt een punt.
Van de poppen vind ik de donkere het mooist!
Ik wilde als kind al graag een donkere pop hebben.
Mijn man en ik hebben voor onze kinderen ook gezocht naar niet alleen blanke poppen.