11.12.15

Pedagogisch? Dat woord bestond vroeger niet denk ik....

Dit is een foto van mijn eerste klas van de lagere school, groep 3 voor de Nederlanders. Dit moet dus 1962 of 1963 geweest zijn...

Mijn ouders namen ons gezin in de zomer altijd voor vier weken mee naar de bossen, want we woonden zelf vlak bij de zee. Klein detail: we kwamen altijd pas terug als de school al een week begonnen was. Ik kwam dus een week later dan de andere kinderen in het eerste terecht. 

De eerste week was waarschijnlijk alles al uitgelegd, en ik wist dus van niks. Als de juffrouw dan zei: 'Pak je kleurpotloden!' Dan zat ik verschrikt te kijken en gaf de jongen die naast me zat, Noud Neervoort, vlug een paar potloden aan mij. Hij kreeg daar straf voor. In de eerste klas was je stil. Punt. 

Ik had per ongeluk al leren lezen en schrijven toen ik vier was, want ik wou alles wat mijn grote zus deed ook doen. Ik wist dus dat een zin met een hoofdletter begon en dat namen met een hoofdletter begonnen. Ik deed dat dus ook consequent. Maar.... de juf had ons nog geen hoofdletters geleerd natuurlijk... Het werd allemaal fout gerekend. 😳
Mijn ouders waren dan ook zeer teleurgesteld met mijn eerste rapport... Hoe kon dat nou? Slechte punten voor lezen, slechte punten voor schrijven...

3 opmerkingen:

Unknown zei

Wat zielig! Moet traumatisch geweest zijn voor zo'n kleine meid. Leuke foto trouwens! Vraag me af wie jij bent op de foto :)

ReinieReinie zei

Het feit dat ik het nu nog weet zegt genoeg hè 😉
Achteraan rechts, dat ben ik 😃

Unknown zei

Ja, we komen toch allemaal van die dingen tegen dat we nooit zullen vergeten. Gelukkig kunnen we dat jaren later al wat beter relativeren, maar gevoelig blijft het soms altijd.
Wat een prachtig meisje op de foto! Maar je bent nog steeds een prachtige dame!