5.7.11

God ervaren? God voelen? Gods aanwezigheid zien? Dat willen we allemaal wel, toch?

Ik heb het nou even niet tegen die mensen die dat elke dag ervaren, voelen, zien. Ik heb het meer tegen mensen als ik, die eigenlijk niks 'ervaren' 'voelen' of 'zien'. Wij zijn het soort mensen dat het moet doen met kreten als: "Je moet geloven zonder het te zien." of: "Het gaat niet om het gevoel, het gaat om het aanvaarden." of: "Lees maar wat meer in je Bijbel, dan komt het vanzelf wel goed." of: "Misschien moet je wat meer bidden."

En daar zit je dan... Je gelooft, je leest, je bidt, je aanvaardt, maar je zou het zo graag eens willen ervaren, voelen, zien...

Ik geloof! Daar ben ik zeker van. Gelukkig! Toch ergens zeker van :-) Ik geloof in God de Schepper, ik geloof in Jezus Christus, die voor ons gestorven is en ook weer is opgestaan. Ik geloof in de Heilige Geest die onze Trooster is. Dus daar bestaat geen twijfel over :-)

Maar ik heb nog nooit een 'ervaring' gehad....

Heb ik echt nog nooit een 'ervaring' gehad? Eens nadenken...

Die keer in Friesland. Het is avond, ik zit buiten voor onze hotelkamer. Ik kijk uit over de weilanden, met in de verte een boom, een paard, verder niets. De zon gaat onder. Iemand speelt op de camping achter het hotel zachtjes op een mondharmonica, verder is het doodstil. Ik zit daar voor meer dan een uur en in de rode gloed rond de zon zie ik het silhouet van de boom, van het paard. Heel langzaam zakt de zon weg, en dan.... dan denk ik na over de schepping, over de Schepper... Hoe mooi Hij alles gemaakt heeft... 

Zou ik toen iets van God gezien hebben?

Die andere keer, op 20 februari, toen Theo in het zkh lag en ik toch maar naar de Prijsavond met Sunrise ging? (Je kunt hier het hele verhaal lezen)
Ik had barstende koppijn en tijdens de zalige vertolking van 'Jesus Freak' zong ik luidkeels mee en was mijn hoofdpijn zomaar weg.

Zou ik toen God gevoeld hebben?

Al die keren dat ik geniet van de natuur. Of dat nou de bossen in Canada zijn of de klaprozen op een heuveltje in mijn eigen tuin. Een nieuwe baby. Een puppy.

Zou ik dan God ervaren?

Misschien zoek ik het gewoon te ver, te diep....

4 opmerkingen:

Henk zei

Een mooi stukje Reinie! Voor mijzelf is het steeds weer een prachtige ervaring om in de Bijbel te lezen dat God ons vergeving schenkt in Jezus Christus.

Gr. Henk

ReinieReinie zei

Dit berichtje kreeg ik via e-mail van een lieve vriendin van vroeger, die ik nu al jaren niet meer gezien heb. Ik wil het toch effe hierbij zetten!!!!:

"Hoi lieve Reinie,
Ik wil even reageren,
weet je wanneer ik God het meest ervaar dat is als ik gewoon in de tuin zit. en van die tuin moet je je niet teveel voorstellen.
maar ik zit dan smorgens met mijn bakje koffie en boterhammetje.
en heb een vakantie gevoel. en natuurlijk de bijbel. ik heb een hele oude bijbel en die valt van ellende uit elkaar en wat heb ik gedaan ik gebruik hem als scheur bijbel als ik weer een paarbladen gelezen heb haal ik ze er uit en doe de bladen bij het oude papier. Niet dat ik er mee wil spotten maar als je steeds meer blad kwijt raakt dat heb je niets meer aan de bijbel. en zo lees ik de bijbel helemaal door van kaft tot kaft. maar dit even terzijde.
als ik dan in de tuin kijk zie ik dingen b.v. een paardenbloem midden tussen de stenen en dan ga ik daar een beetje met God over praten van ja wat heeft die paardenbloem nu voor zin.
hij gaat straks toch dood en niemand weet dat hij bestaan heeft.
en dan is het net als of de Heer zegt, straks komen er allemaal zaadjes aan en die waaien weg en die komen ergens anders weer op. en het bewijs dat die paardenbloem er geweest is zijn de paardenbloemen die er later staan.
zo ook op mijn werk zit ik in de tuin met het eten en ik zie weer paarden bloemen kleine dicht bij de grond en een paar met hoge lange stelen. ik heb daar verder niet overnagedacht maar een paardagen later zie ik weer die zelfde bloemen maar nu vol zaad. En toen was het als of de Heer zei: zie je dat de lange en de korte paardenbloemen even veel zaad hebben.ik zei ja Heer dat zie ik.toen was het als of de Heer zei: Je mag je zelf zijn je hoeft je niet aan iemand anders te spiegelelen of je nu groot bent en op het podium staat of dat je klein bent en de koffie schenkt en dingen doet die niet op vallen je zult even veel vrucht dragen alleen ieder op zijn eigen wijze.
een paardagen voor dat ik jarig was vroeg ik Here houd U nu echt van mij. Ik weet dat het allemaal in de bijbel staat en dat geloof ik ook wel maar heeft U nu echt interesse in ons persoonlijk.
8 februari was ik jarig en werd 60.en het was zulk mooi weer dat ik in de tuin kon ontbijten en daar was het net als of de Heer zei; dit is mijn kadotje voor jou ik verlang naar je. ik was erg ontroerd want met mijn verjaardag is er normaal altijd sneeuw regen en vies weer. En zo is mijn relatie met God. En soms brengt God iemand in mijn gedachten en dan stuur ik een kaartje en later hoor je dat het juist op tijd was.Ook wel eens dat het niet zo is maar dan is het toch fijn dat iemand zo maar een kaartje krijgt.
En wat ik hier door geleerd heb is dat als ik tijd neem en ge niet van de Natuur en gewoon stil zit te kijken dat ik ga vragen.
De Here Jezus zei Kijk naar de vogels ,en nog meer van die dingen.en daar leer ik van. En niet van aanrakingen en van die verhalen dat je bij God opschoot zit. dat heeft me nog nooit iets gedaan. maar gewoonstil zijn en luisteren
heel hartelijke groeten van B.

Anoniem zei

Dank je...

Unknown zei

Alsof ik mezelf hoor praten. Weet niet zo goed wat te zeggen nu. Ben stil. 💗