19.8.10

Reinheid, Rust en Regelmaat - of - Vrije Opvoeding

Oeioei, waar begin ik aan... Nou, ik ga toch twee weken naar Nederland, zonder internet, dus tegen dat ik terugkom zijn jullie dit allang weer vergeten :-)

 Ik hoor steeds meer moeders tegenwoordig zeggen dat ze hun baby's voeden op 'vraag'. Oei, denk ik dan, die baby's van tegenwoordig zijn slimmer dan die van vroeger. Ze weten precies wat ze nodig hebben en ook nog wanneer! Wow! Maar als ik dan die mama's verder hoor, over nachtvoedingen tot zes, zeven maanden, en dat ze zelf nog elke dag een middagdutje moeten doen omdat ze zo moe zijn, dan denk ik, oei, die mama's van tegenwoordig zijn niet zo slim als wij vroeger... Ze weten nooit of hun baby nou van de honger huilt of dat er iets anders aan de hand is... Zucht, vermoeiend hoor!

En wanneer stopt dat op 'vraag' voeden? Geloven jullie het fabeltje dat een baby onder de zes maanden niet verwend kan worden? Vergeet het! Stoppen jullie dan op de dag dat ze zes maanden worden met op 'vraag' voeden? Of hoe werkt dat? Het lijkt me zo ingewikkeld...

(Ik zal dan maar zwijgen over het feit dat mijn drie kinderen geen van allen ooit een nachtvoeding heeft gehad, want dan vinden jullie mij helemaal een ontaarde moeder :-))

Hoe het dan bij ons en onze baby's ging? Gewoon, om de drie uur voeden, tot ze bij Kind en Gezin zeiden: hij/zij kan het nu wel aan om om de vier uur te eten. En dan stapte je over. Het was o zo handig, want je had gewoon gelijk na de geboorte van je baby weer een leven. Je wist hoe laat je thuis moest zijn voor de volgende voeding, je wist hoeveel flessen je mee moest nemen als je wegging... het was gewoon handig! En de laatste voeding, van 10 uur, gaf je een uurtje later en de eerste van 7 uur gaf je een uurtje vroeger en dan maakte je zo langzamerhand de nacht wat langer....

Ik weet dat er nu veel commentaar gaat komen, daarom schrijf ik het vlak voor ik vertrek :-p, maar volgens mij is dit het begin van een vrije opvoeding allemaal en wanneer stop je daar dan mee?

Ik heb al eens iemand horen zeggen dat je tegen een kind onder vijf jaar geen 'nee' mag zeggen, omdat ze dat nog niet begrijpen. =-O Toen het kind een zusje kreeg, was het heel snel gedaan met die eigenaardige regel, want alles in huis kapotmaken? Ok, maar het zusje, dat moest toch een beetje heel blijven. Ze kwamen er toen achter dat opvoeden echt vroeger begint dan je denkt hoor!

Ik ben ouderwets, en dat mag ook, want ik ben 54 en oma van zeven kleinkinderen en opgevoed met de drie ERREN: Reinheid, Rust en Reglemaat.

Ik weet niet wat beter is...

Ik weet wel wie minder stress had :-)

4 opmerkingen:

Henk zei

Tja, ik weet het niet meer precies hoe het bij ons ging. Maar ik vermoed dat het half op vraag ging. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. ;-)

Fijne vakantie Reinie! Het ziet er goed uit met het weer. Wie weet wordt het zelfs lekker strandweer.

Gr. Henk

ReinieReinie zei

Bedankt Henk! Gelukkig komt het uiteindelijk bij iedereen goed hè! Ik vind het alleen een beetje sneu als ik die moedertjes zie stressen...

The Zijlstra's zei

Ik voedde ook op vraag, maar er moest wel minstens 3 uur tussen zitten, en dat doen velen niet... daar gaan ze de fout in, want dan begint die baby dus te 'snoepen' en dan heeft ie dus voortdurend honger... (hier in Canada moest ik ook op vraag voeden, ze wilden dat ik het elk uur deed... mooi niet)
Richtje had op 4 maanden 4 voedingen op een dag... Maar dat was wel extreem weinig!! hihi!! (en ze groeide echt als kool hoor)
Mijn kinderen sliepen dan ook rond 6 weken door de nacht! Zalig!
En onze peuter en kleuter moeten gewoon hun boterham opeten, en bordje leegeten!! Of ze mogen niet van tafel! Daar krijg ik hier heel veel commentaar op, "een kind mag maar maximum 15 minuten aan tafel zitten" De groeten! Mooi niet hoor, blijven zitten tot dat bord leeg is! Anders krijg je allemaal van die zeurpieten die niks lusten en leven van chips en muffins (voorbeeld van te zien bij onze buren...)
En ik kan zo nog wel blijven doorgaan als je wilt!! :D

ReinieReinie zei

Dat is natuurlijk helemaal anders, als er minstens drie uur tussen zit... Ik noem geen namen, maar ik weet mensen die echt steeds als de baby een kik geeft, een flesje afgekolfde melk geven... De baby is nu drie maanden en 'wil' nog steeds niet rechtstreeks van de borst drinken... Hoe lang is die mama per dag bezig met die baby? Dat afkolven kost tijd, die flesjes moeten dan ook gesteriliseerd worden neem ik aan, je moet de versheid van die melk in het oog houden, en dan maar proberen of hij wil drinken, anders een half uurtje later nog maar eens *rolloeyes*