26.6.08

Apen...

Een Spaanse parlementaire commissie heeft woensdag steun uitgesproken voor de rechten op leven en vrijheid van de aap.

Het lijkt de eerste keer te zijn dat een volksvertegenwoordiging zich zo duidelijk achter apenrechten schaart. De commissie stemde in met resoluties die werden voorgelegd door een 'apenlobby', het vijftien jaar oude Grote Apenproject. Dat is een internationale club van onder anderen wetenschappers en filosofen die apen basisrechten willen geven die mensen voor zichzelf hebben gevestigd. Pedro Pozas van de Spaanse afdeling sprak van een historische dag. Het ziet er naar uit dat aanbevelingen van de commissie door het parlement zullen worden aangenomen. Dat zal tot gevolg hebben dat in Spanje apen geen proefdieren mogen zijn of op andere manieren geëxploiteerd mogen worden zoals in een circus of in films.

Dit is geen grap! Ik hoorde er ook al over op de radio... Ok, akkoord dat apen goed behandeld moeten worden, maar basisrechten geven aan apen die mensen voor zichzelf hebben gevestigd? Dat is een stapje te ver hè! Vooral als je dan leest op Henri's blog over kinderen, die in veel landen nog geen rechten hebben! Mensen die door toedoen van andere mensen in de vreselijkste situaties terechtkomen...
En als dan eindelijk alle kinderen en daarna de mensen beter behandeld en beschermd worden, dan beginnen we toch zeker met de rechten van de hond en niet van de aap :-)

3 opmerkingen:

Celia zei

hoi hoi, jep, je hebt me idd gezien op het bosspel met de jeugd.hihi, wat een zotte tijd was dat toch! :) Lieve eefje, speelt nu waarschijnlijk gezellig in de hemel met alle leuke mensjes in de grootste bossen van ooit! :)

Je krijgt een dikke knuffel terug! Dat kan een mens altijd goed gebruiken hé!

Celia

Henk van Blijderveen zei

Hoi Raksha, als het zo doorgaat wordt de wereld één grote apenkooi. Ik heb al heel wat columns geschreven over de aan dieren, en speciaal aan apen, toegedichte menselijke eigenschappen. Ik ben het in ieder geval helemaal met je eens.

Ik heb ook je diashow bekeken. Wat een prachtige ogen hebben die kinderen van je. Daar kan geen aap tegenop!

ReinieReinie zei

Hoi happyturf, ik kan helaas niet op je blog komen, dus ik weet niet wie je bent, maar laat me even duidelijk zijn: ik heb geen kinderen :-(
Ze hebben mij laten 'helpen' toen ik nog jong was en ik ben dus een je-weet-wel-hond... Die kinderen op de dia's, met de mooie ogen, zijn de kleinkinderen van mama en ze is superfier op ze! Misschien heb je een keer een reactie van mama op iemand anders zijn blog gelezen, ik schrijf zelf namelijk nooit reacties, dat is altijd mama. Ze gebruikt dan wel mijn account, omdat ze stiekem een beetje reclame voor mijn blog wil maken, maar als het goed is zet ze altijd haar eigen naam eronder!
En over die apen: we zijn het dus pet elkaar eens hè ;-)
Ik ga toch nog eens proberen of ik op een andere manier op jouw blog kan komen. Gewoon op je naam klikken lukt niet...